Wskazówki do pracy z Dzieckiem na wczesnych etapach edukacyjnych – stymulowanie funkcji poznawczych

Diagnoza percepcyjnych i odtwórczych aspektów diagnozy w klasach 0-III

może opierać się m.in. o analizę wytworów dziecka i realizacji prac

plastycznych związanych z zadanym przez nauczyciela tematem.

Jakie umiejętności twórcze warto rozwijać u dziecka na tym etapie

edukacji:

1. Umiejętność przedstawiania konkretnych przedmiotów, np. uproszczona

forma wizerunku człowieka. Praca powinna reprezentować taki poziom, żeby

odbiorca mógł zorientować się, iż na prezentowanym rysunku znajduje się

człowiek.

2. Umiejętność pracy z kolorowankami, z próbą niewychodzenia poza linię

kolorowanych konturów.

3. Umiejętność korzystania z farb do malowania rękami.

Nie stosujemy następujących metod pracy z dzieckiem :

- Nie stosujemy poleceń i nie artykułujemy wymagań typu : „Narysuj,

pokoloruj, nie wychodź za linię, użyj innej kredki, nie tak, inaczej”.

Za to :

- Pracujemy wspólnie z dzieckiem, uczymy je poprzez zabawę, przyjaźnie

prowadzoną konwersację np. na temat zainteresowań dziecka podczas

wykonywania określonej pracy plastycznej.

- Stymulujemy rozwój umiejętności manualnych.

- Diagnozujemy Dziecko w kierunku ortoptycznym i okulistycznym.

Przykłady wybranych technik plastycznych do stosowania z dzieckiem w

przypadku stymulacji rozwoju funkcji poznawczych :

1. Malowanie rękami :

- Wykonywanie pieczątek rękoma umoczonymi w farbie

- Rysowanie palcem po zaparowanym lustrze, talerzu posypanym kawą (albo

kaszą, cukrem pudrem).

2. Zamiast kredek...

- Rysowanie kredą po chodniku, węglem rysunkowym, szminką

- Rysowanie patykiem po ubitym piasku albo klejem w sztyfcie po kartce

(można dodatkowo posypać ją brokatem)

- Praca ze znikopisem

- Rzeźbienie kształtów w kostce mydła

3. Co zamiast kartki?

1. Rezygnujemy z obszernych białych arkuszy na rzecz tekturowego papieru

kolorowego, na którym wystarczy dorysować jeden element, a tło staje się

równorzędnym bohaterem pracy.

2. Praca z kartonowymi pudłami, zużytymi talerzami, szkłem, płótnem,

rysunkami na chodniku oraz specjalnymi zmywalnymi pastelami do

wykonywania rysunków na glazurze w łazience podczas kąpieli, (do pracy w

domu). Warto korzystać podczas zajęć z przestrzennych kartonowych

kolorowanek, które po złożeniu stają się domkiem lub rakietą kosmiczną.

3. Praca z ilustrowanymi magazynami, gdzie na wybranych zdjęciach można

domalować np. część ubioru.

4. Praca z ćwiczeniem manualno-ruchowym :

Narysuj tor wyścigowy w kształcie leżącej na boku ósemki. Zadaniem Dziecka

będzie jak najszybsze przejechanie autem-kredką trasy. Zacznijcie od środka

ósemki. Pojedźcie w górę i w lewo, zróbcie pętlę, a potem w górę, w prawo i

znów zakręćcie pętlę. Kierunek ma znaczenie – jest zgodny z prawidłowym

kierunkiem pisania.

5. Praca z tzw. Domową Galerią Prac lub Klasową Galerią Prac

Warto eksponować wszelkie prace Dziecka przyklejając je magnesami do

lodówki lub wywieszając w pokoju na specjalnym sznurku używając do tego

celu klamerek, czy przyklejając do ściany/szafki taśmą samoprzylepną, albo na

tablicy korkowej w sali dydaktycznej.

mgr Anna Pasławska-Turczyn

Psycholog Szkolny